Nie chce mi się

Problem dotyczący braku motywacji, zniechęcenia i tzw. „niechcemisizmu” dotyka każdego z nas. Często mamy z tego powodu wyrzuty sumienia – wiemy, że powinniśmy coś zrobić, ale z jakiegoś powodu tego nie robimy. W efekcie jesteśmy z siebie niezadowoleni, niezadowoleni są z nas inni, a my czujemy bezradność i nie wiemy jak sobie z tym poradzić. Słyszymy, że jesteśmy leniwi, nie zależy nam, nie mamy ambicji, że zawsze to samo. To nam jednak w niczym nie pomaga.

Mało kto zastanawia się nad rzeczywistą przyczyną kłopotów. Dlaczego mi się nie chce? Dlaczego nie robię tego, co powinienem? Dojście do sedna problemu pomoże Ci go rozwiązać!

PRZECIĄŻENIE I ZMĘCZENIE

Czy człowiek ma prawo do bycia zmęczonym? Dzisiejszy świat wymaga od nas naprawdę wiele i co gorsza nie przewiduje czasu na relaks czy słabszy dzień. W swoich planach często tego nie uwzględniamy, wypełniamy kalendarz po brzegi, a gdy nie udaje nam się sprostać zadaniom uznajemy się za leniwych. To naprawdę niesprawiedliwe! Daj sobie prawo do odpoczynku, zadbaj o siebie, a Twoja efektywność i chęć działania wzrosną!

Jak sobie pomóc?

  • zarezerwuj godzinę dziennie na relaks
  • zadbaj o zdrowy sen i dietę
  • bądź asertywny – nie bierz na siebie więcej, niż jesteś w stanie zrobić
  • oceniaj realnie czas wykonania jakiegoś zadania i zawsze dodawaj bufor czasowy
  • zawsze po zakończeniu jakiegoś większego projektu zadbaj o solidny odpoczynek

STRES

Czasem zadanie, które powinniśmy wykonać budzi w nas lęk, czujemy, że jest ono zbyt dużym wyzwaniem. Na początku stres może nas mobilizować, ale gdy zostanie przekroczona pewna granica, doświadczamy niemiłych efektów, jak mechanizm wyparcia, uczucie wypalenia, czy bezradności. Stajemy się obojętni, nie jesteśmy w stanie skupić myśli, snujemy się, jemy, śpimy, zajmujemy rzeczami nieważnymi. Co możemy zrobić, aby wesprzeć siebie w takiej chwili, przełamać niemoc i dojść do upragnionego celu?

Jak sobie pomóc?

  • przypomnij sobie jaki jest Twój cel, dlaczego chcesz go osiągnąć, jakie korzyści Ci przyniesie
  • zrób szczegółowy plan, podzielony na małe krokami, podczas realizacji skupiaj swoją uwagę tylko na jednym zadaniu
  • zadbaj o relaks i odpoczynek

POCZUCIE BEZSENSOWNOŚCI

Zazwyczaj dotyczy to realizacji celów, które zostały nam narzucone. Sami nigdy nie podjęlibyśmy decyzji o zrobieniu tej rzeczy, więc czujemy opór. Zbytnia kontrola z zewnątrz (np. szefa, rodzica lub nauczyciela) zdejmuje z nas odpowiedzialność i nie czujemy żadnej motywacji wewnętrznej. Myślimy o czynności samej w sobie (przygotowanie raportu, napisanie wypracowania), a nie globalnym celu (awans w pracy, zdanie do następnej klasy). To wszystko powoduje, ze zamiast stawić czoło zadaniu – unikamy go.

Jak sobie pomoc?

  • zastanów się jaką korzyść przyniesie Ci wykonanie tej czynności – po co tak naprawdę masz to zrobić (globalny, długofalowy cel)?

PRZEKONANIA

To nasze sądy i opinie o nas samych i otaczającym świecie. Myślimy na przykład, że to co mamy zrobić jest najnudniejszą rzeczą na świecie, a my przecież nie lubimy robić nudnych rzeczy. Takie samo podejście możemy mieć wobec czynności trudnych, narzuconych przez innych, wymagających systematyczności, itp. Jeszcze przed zabraniem się za dane zadanie możemy przesądzić o efekcie końcowym właśnie przez nasze przekonania! Jeśli pielęgnujemy w sobie myśl, że jesteśmy leniwi i nic nam się nie chce, zmienia się to w samospełniającą się przepowiednię. To naprawdę bardzo utrudnia życie. Co możemy zrobić, aby to zmienić?

Jak sobie pomóc?

  • wyrzuć ze swojej głowy wszelkie przekonania – zamiast skupiać się na tym jaki jesteś, myśl o tym co chcesz osiągnąć i w jaki sposób możesz to zrobić

Podsumowując – aby pokonać zniechęcenie i brak motywacji:

  • -Myśl o celu i o korzyściach, które z niego płynął
  • Zrób realny plan działania, który jesteś w stanie zaakceptować
  • Pamiętaj o równowadze między pracą a odpoczynkiem

Powodzenia!!! 🙂


Ciekawe? Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *