Nauka czytania: MISTRZ

Kilka kroków do sukcesu

Twoje dziecko ma wstępny etap nauki czytania za sobą, ćwiczy czytanie codziennie, ale wciąż nie idzie mu tak, jakbyście chcieli? Sprawdź na czym polega problem, być może wystarczy kilka zmian w technice czytania, aby ruszyć z miejsca. 

Jeśli Twoje dziecko…

  • jest w 2-4 klasie szkoły podstawowej i nie potrafi sprawnie czytać
  • składa wyrazy „z liter”
  • nie potrafi czytać sylabami
  • ma problemy z zapamiętywaniem czytanego tekstu
  • popełnia błędy podczas czytania – zmienia końcówki, myli kolejność liter w wyrazie
  • ma problemy z koncentracją podczas czytania
  • czyta wolno

… ten kurs jest właśnie dla Niego!

W 2 klasie szkoły podstawowej od dziecka wymaga się już samodzielnego czytania poleceń i ich rozumienia, samodzielnego (choćby częściowo) czytania lektur (np. Dzieci z Bullerbyn, Dr Dolittle). W połowie roku dziecko powinno czytać w tempie ok. 40 słów/minutę, a do 4 klasy wypracować tempo ok. 100 słów/minutę.

Umów się na wstępną konsultację

Jeśli zauważasz u swojego dziecka problemy z czytaniem – przyjdź na konsultację.

  • zrobimy test tempa czytania głośnego i cichego, ze sprawdzeniem rozumienia czytanego tekstu
  • sprawdzimy na jakim etapie nauki czytania znajduje się dziecko (czy dobrze zna wszystkie litery, potrafi czytać sylabami, ma dobrą pamięć wzrokową, itp.)
  • zbadamy, czy oczy pracują poprawnie podczas czytania
  • ustalimy nad czym konkretnie musimy popracować, aby uzupełnić braki i usprawnić cały proces czytania
  • dostaniecie podstawowy pakiet zaleceń oraz pierwsze materiały do ćwiczeń w domu

Koszt konsultacji: 100 zł
Czas trwania: 45 min.

Zapoznaj się z zasadami bezpieczeństwa COVID-19 i wypełnij oświadczenie.

Kontakt:
tel. +48 603 038 048
e-mail: biuro@wrotaumyslu.pl

Jeśli po konsultacji zdecydujesz się na rozpoczęcie kursu ustalimy nasze cele i harmonogram spotkań (wg wskazań – co tydzień, co 2 tygodnie, lub rzadziej) oraz długość spotkania. 

Na każdych zajęciach sprawdzamy przepracowanie materiałów z ostatniego spotkania, wprowadzamy nowe ćwiczenia do pracy. W zależności od wieku i wytrzymałości czas takich zajęć waha się do 30 do 45 min.

Czas trwania: 45 min. – 80 zł
Czas trwania: 30 min – 60 zł

Historie moich kursantów

Kasia

Kasia przyszła do mnie w połowie 2 klasy, kiedy większość dzieci czyta już dość sprawnie, a ona jakby utkwiła na początku pierwszej klasy i od roku, mimo codziennych ćwiczeń, nie mogła pójść do przodu. Próbowała nadążyć za rówieśnikami, czytała więc samodzielnie lektury, próbowała rozumieć polecenia w ćwiczeniach, jednak zupełnie jej to nie wychodziło. Męczyła się, była bardzo zniechęcona, miała coraz mniej chęci. Na konsultacji okazało się, że Kasia czyta 7 słów/minutę, czyli aby przeczytać jedną stronę Dzieci z Bullerbyn musiała czytać 40 minut! Testy pokazały jednak, że rozpoznawanie liter jest bardzo dobre, Kasia dobrze czyta proste sylaby otwarte i zamknięte, a dostosowanie trudności tekstu do jej umiejętności zaowocowało od razu podniesieniem tempa do 20 słów/minutę! Wniosek nasuwał się jeden – zbyt szybkie wprowadzenie trudnych tekstów spowodowało stres i zamknięcie. Mózg zamiast przechodzić przez kolejne etapy nauki czytania, wrzucony zbyt szybko na głębokie wody, bezradnie próbował się ratować, bez możliwości wypracowania czegokolwiek. W takiej sytuacji staramy się odstawić całkowicie trudne teksty, pracujemy na tych dostosowanych do danego etapu. Dzięki temu Kasia już po miesiącu nauczyła się sprawnie czytać sylabowo nawet trudniejsze wyrazy w tempie 40 słów/minutę. Kolejny miesiąc dał przyspieszenie do 60 słów/minutę i to był moment, w którym mogłyśmy się w satysfakcji rozstać 🙂

Natalka

Natalka przyszła do mnie w pierwszym semestrze 2 klasy z powodu zbyt wolnego tempa, oraz niedokładności w czytaniu, która wpływała na zrozumienie tekstu. Okazało się, że Natalka czyta w tempie 18 słów/minutę, a zrozumienie było rzeczywiście małe. Starała się czytać szybko i całymi słowami, ale nie potrafiła jeszcze robić tego dobrze, co owocowało zgadywaniem, licznymi pomyłkami i całkowitym brakiem skupienia na czytanych treściach. Na pierwszy ogień poszedł więc trening dokładności i koncentracji – praca ze wskaźnikiem, szybkie rozpoznawanie sylab o różnym stopniu trudności, oraz samodzielne widzenie sylab w wyrazach. Już po 2 tygodniach ćwiczeń Natalka czytała prawie 2 razy szybciej, jej mózg przestał się stresować brakiem kontroli nad czytaniem, dzięki czemu stało się ono bardziej spokojne i płynne. Wreszcie pojawiła się przestrzeń na trening zrozumienia tekstu. Zanim ukończyła 2 klasę jej tempo czytania osiągnęło poziom ok. 50 słów/minutę